Jako Fundacja GrowSPACE uruchomiliśmy kampanię „Zero Procent Prawdy”. W czasie konferencji prasowej przedstawiliśmy wstępne wyniki sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na temat inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Z badania wynika, że aż 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zaczęło pić w wieku 14 lat lub mniej. To piwo stało się bramą do inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży, a aż 44,7 proc. Polaków w wieku 18-29 lat przyznało, że w przeszłości zdobyło alkohol pomimo niepełnoletności.

Niepokojące wyniki sondażu ws. inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży

Z sondażu wynika, że im młodszy Polak, tym wcześniej sięgnął po alkohol. 14 proc. Polaków w wieku 18-29 lat spróbowało alkoholu pierwszy raz w wieku 14 lat lub mniej. 48,6 proc. spośród tej grupy zaczęło spożywać alkohol w wieku od 15 do 17 lat. To oznacza, że zdecydowana większość, bo aż 62,7 proc. z nich spróbowało alkoholu poniżej 18. roku życia.

Jeśli zaś spojrzymy na wyniki w grupie 50-59 lat, 60-69 lat i 70+ poniżej 18. roku życia alkoholu spróbowało kolejno 27,5, 21,3 i 23,6 proc. z nich. W miażdżącej większości osoby te były jednak w wieku nie 14 lat lub mniej a w wieku 15-17 lat. To piwo stało się bramą do inicjacji alkoholowej młodzieży. 46 proc. Polaków jako pierwszego spróbowało piwa, z czego od piwa zaczęło:

  • 57 proc. Polaków w wieku 18-29 lat,
  • 69 proc. Polaków w wieku 30-39 lat,
  • 68 proc. Polaków w wieku 40-49.

Z naszego sondażu wynika, że 44,7 proc. Polaków w wieku 18-29 lat zdobyło alkohol pomimo zbyt młodego wieku.

68,81 proc. Polaków, w wieku 18-29 lat, którym udało się zdobyć alkohol pomimo braku pełnoletności, udało się zdobyć właśnie piwo. W przypadku grup wiekowych 30-39 lat i 40-49 lat, którym udało się zdobyć alkohol bez ukończonych 18 lat, liczby są niemal takie same. Piwo zakupiło bowiem kolejno 66,05 i 64,76 proc. z nich.

Z sondażu wynika także, że łatwiej o zdobycie alkoholu niepełnoletnim mężczyznom. 30 proc. z nich udało się zdobyć alkohol pomimo braku pełnoletności. W przypadku niepełnoletnich kobiet, to 17,31 proc.

Rusza kampania „Zero Procent Prawdy”. „Stajemy się ambasadorami koncernów alkoholowych”

„Każdy moment naszego życia jest wykorzystywany przez wielkie koncerny do promowania stylu życia, w którym kluczowe miejsce zajmuje wspólne picie alkoholu. Jesteśmy karmieni kłamstwem, że bez tego nie ma dobrej imprezy czy powodzenia towarzyskiego. Przodują w tym producenci piwa, którym obecny stan prawny w Polsce pozwala na najwięcej. Każdy z nas słyszał o promocjach typu ’12+12′, 'abonamencie na piwo’, a także widział reklamy telewizyjne czy billboardy prezentujące odprężonych ludzi relaksujących się przy piwie. Te działania docierają także do młodych ludzi, którzy coraz wcześniej zaczynają sięgać po alkohol” – powiedział w czasie konferencji prasowej Dominik Kuc, członek Zarządu Fundacji GrowSPACE.

„To państwo powinno kreować kulturę picia opartą na polityce antyalkoholowej. Tymczasem, żyjemy w czasach, w których kulturę picia kreują eksperci od marketingu pracujący dla producentów wódki, piwa czy wina. To oni odpowiadają za sposób, w jaki myślimy o alkoholu, za sposób, w jaki alkohol postrzegamy, a nawet za to, po jaki alkohol sięgamy. Ich największym sukcesem jest doprowadzenie do sytuacji, w której to my – obywatele stajemy się ambasadorami koncernów alkoholowych. To my, biernie poddając się zabiegom PR- owym branży alkoholowej, korzystamy z promocji ’12+12′, wyjeżdżamy obładowani alkoholem na rodzinne święta, urodziny i imieniny, namawiamy do jego spożywania naszych bliskich i znajomych, rzucając tekstami 'a ze mną się nie napijesz’, czy 'Co ty chory jesteś, że nie pijesz’” – dodał Alan Wysocki, Dyrektor PR i Komunikacji Fundacji GrowSPACE i koordynator kampanii „Zero Procent Prawdy”.

W ramach kampanii już po majówce wydamy raport “Zero Procent Prawdy”, w którym zaprezentujemy pełne wyniki sondażu, badań fokusowych uzupełnionych o komentarze eksperckie i analizę prawną przepisów dotyczących reklamy alkoholu. Już po jego prezentacji będziemy prowadzili kolejne działania w ramach kampanii mające na celu doprowadzenie do całkowitego zakazu reklam alkoholu w Polsce.