Kampania “Zero Procent Prawdy” dotarła do Katowic
ramach realizowanej przez nas kampanii wydaliśmy raport “Zero Procent Prawdy – Inicjacja alkoholowa młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu”. Raport zawiera między innymi badania przeprowadzone na nasze zlecenie przez Ogólnopolską Grupę Badawczą. Wynika z nich, że aż 62,7% Polaków z grupy wiekowej 18-29 lat spróbowało alkoholu poniżej 18. roku życia. 14% z nich zrobiło to mając 14 lat lub mniej. Ich bramą do inicjacji alkoholowej stało się piwo.
Podczas konferencji prasowej zaproszeni paneliści skomentowali wyniki badań, jak również odnieśli się do postulatu Fundacji, jakim jest całkowity zakaz publicznej reklamy alkoholu, w szczególności piwa.
– Ten problem (wczesnej inicjacji alkoholowej) widzimy i staramy się podejmować takie działania, które będą miały na celu ograniczenie sprzedaży i dostępności alkoholu dla osób niepełnoletnich (…) To jest również koszt dla zdrowia psychicznego w społeczeństwie, które we wczesnym wieku wchodzi w inicjację alkoholową i w niej pozostaje (…) Zarówno resort zdrowia, jak i komisja zdrowia tym tematem się zajmuje. Chcemy w najbliższym czasie wprowadzać takie prawo, które sprawi, że młodzi ludzie nie będą narażeni na dostęp do alkoholu w bardzo młodym wieku – powiedziała Posłanka Marta Golbik, przewodnicząca sejmowej Komisji Zdrowia:
Alan Wysocki, koordynator kampanii “Zero Procent Prawdy” przyznaje, że “reklamy alkoholu, w tym piwa, są jedynym czynnikiem kreującym kulturę picia w Polsce. Tutaj nie ma żadnej przeciwwagi. Młodym ludziom brakuje narzędzi, które chroniłyby ich przed manipulacją reklam”.
Spot kampanii “Zero Procent Prawdy”
W trakcie śniadania prasowego wyemitowaliśmy spot, prezentujący fragmenty wypowiedzi twarzy naszej kampanii na temat szkodliwości reklam alkoholu.
W reklamach alkohol jest pokazywany jako coś fajnego
– Dziś w reklamach alkohol jest pokazywany jako coś fajnego, coś nowoczesnego, coś co się wiąże z sukcesem i dobrą zabawą. Takie pokazywanie, że picie alkoholu jest czymś normalnym, czymś zwyczajnym, czymś społecznie akceptowanym w naturalny sposób będzie zachęcało młodych ludzi do sięgania po alkohol – podkreślił psychiatra prof. Bohdan Woronowicz, ekspert kampanii “Zero Procent Prawdy”.
Posłanka Monika Rosa, przewodnicząca sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży
przyznała, że “dziś dzieci i młodzież mają niską świadomość zagrożeń związanych z alkoholem”. Dodała, że “reklamy alkoholu są powszechnie dostępne i są naprawdę piękne”. “Należy zastanowić się jak sprawić by nasze dzieci nie kojarzyły, że wracając z pracy otwieramy piwko, jak majówka to piwko (…) Moim zdaniem możemy to zrobić poprzez regulację reklamy”.
Klaudia Bernatowicz, jedna z twarzy kampanii “Zero Procent Prawdy” dotknęła tematu inicjacji alkoholowej przez pryzmat swoich doświadczeń.
– Chcę dziś powiedzieć młodym ludziom by pomyśleli o tym, żeby na kolejnej imprezie, w tym osławionym plenerze zrezygnować z tego alkoholu, z tego jednego piwka. Spójrzcie na siebie z roli obserwatora. Wyjście ze znajomymi nie musi być dobre tylko wtedy gdy jest z Wami piwo, alkohol – zaapelowała.
– Podczas gdy my formalnie uzyskujemy pełnoletniość w wieku 18 lat, to nasz mózg osiągają ją dopiero w okolicach 25. roku życia (…) Badania jasno pokazują, że osoby, które rozpoczynają picie alkoholu poniżej 15. roku życia, są aż 4-krotnie bardziej narażone na ryzyko uzależnienia – zauważyła certyfikowana psychoterapeutka uzależnień, Katarzyna Andrusikiewicz.