Jako Fundacja GrowSPACE pokazaliśmy kolejną odsłonę kampanii “Zero Procent Prawdy”, której celem jest doprowadzenie do całkowitego zakazu publicznej reklamy alkoholu, w tym piwa oraz napojów „zero procent”. W czasie konferencji prasowej w Centrum Prasowym Foksal zaprezentowaliśmy raport „Zero Procent Prawdy – Wczesna Inicjacja Alkoholowa Dzieci i Młodzieży w kontekście Szkodliwości Reklam Alkoholu”.

Pobierz raport „Zero Procent Prawdy”

W czasie konferencji zaprezentowaliśmy pełne wyniki sondażu Ogólnopolskiej Grupy Badawczej, z którego wynika, że aż 62,68 proc. wyborców Rafała Trzaskowskiego i aż 73,14 proc. wyborców Karola Nawrockiego popiera całkowity zakaz publicznej reklamy alkoholu, w szczególności piwa.

Jeśli chodzi o pozostałych kandydatów, całkowity zakaz reklamy popiera:

  • 67,39 proc. wyborców Szymona Hołowni,
  • 69,9 proc. wyborców Magdaleny Biejat,
  • 71,13 proc. wyborców Adriana Zandberga.

Co ciekawe, postulat ten popiera także ponad połowa, bo aż 51,23 proc. wyborców Sławomira Mentzena.

W ramach realizowanej przez nas kampanii opublikowaliśmy obszerny raport pt. “Zero Procent Prawdy – wczesna inicjacja alkoholowa młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu”. Raport zawiera m.in. wywiady grupowe z młodzieżą o ich inicjacji alkoholowej, komentarze eksperckie, postulaty kampanii oraz obszerną analizę prawną w obszarze reklamy alkoholu.

Raport przedstawia także pozostałe dane z sondażu zrealizowanego przez OGB. Znajdziemy w nim między innymi informacje, zgodnie z którymi aż 71,15 proc. Polek i Polaków oczekuje zdecydowanych działań ze strony polityków w kwestii wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Odmienną opinię wyraziło 23,19 proc. badanych, a 5,66 proc. nie zajęło stanowiska w tej kwestii.

71,15 proc. Polek i Polaków oczekuje zdecydowanych działań ze strony polityków w kwestii wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Odmienną opinię wyraziło 23,19 proc. badanych, a 5,66 proc. nie zajęło stanowiska w tej kwestii.

Takich działań oczekuje aż 81,86 proc. wyborców Rafała Trzaskowskiego oraz 84,59 proc. wyborców Karola Nawrockiego.

Zdecydowanych działań ws. wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży oczekuje:

  • 82,96 proc. wyborców Szymona Hołowni,
  • 65,73 proc. wyborców Sławomira Mentzena,
  • 66,27 proc. wyborców Magdaleny Biejat,
  • 78,84 proc. wyborców Adriana Zandberga.

“Nie bez znaczenia jest fakt, że inicjatywę ”Zero Procent Prawdy” realizujemy w trakcie kampanii prezydenckiej. Nasz raport pokazuje, że Polacy ponad podziałami oczekują całkowitego zakazu reklamy alkoholu. Oczekujemy, że każda osoba ubiegająca się o urząd Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej wsłucha się w głos społeczeństwa i poprze nasze postulaty jeszcze przed I turą wyborów.“ – mówi Alan Wysocki, Dyrektor PR i Komunikacji Fundacji GrowSPACE.

“Najwyższy czas, żeby kandydaci i kandydatki na urząd prezydenta RP postawili sprawę jasno i powiedzieli, czy stoją po stronie zdrowia publicznego, bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, czy reprezentują interesy wielkich koncernów. To państwo powinno kreować kulturę picia opartą na polityce antyalkoholowej. Nie możemy oddawać tej przestrzeni biznesowi, który wykorzystuje każdą możliwą okazję do nachalnego nakłaniania nas do spożywania jak największych ilości alkoholu“ – mówi Dominik Kuc z Zarządu Fundacji GrowSPACE.

“Nasz raport jasno pokazuje, że to piwo jest bramą do inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Obecne przepisy prawa regulujące kwestie reklamy napojów alkoholowych, nie tylko faworyzują niskoprocentowe napoje alkoholowe, ale także są nieprzystosowane do naszej rzeczywistości. W efekcie tego reklamy alkoholu w Polsce występują wszędzie. Pokazuje to jednocześnie nieudolność polskich organów ścigania oraz polskiego państwa w walce z problemem alkoholowym. Skutkuje to tym, że Polacy coraz wcześniej zaczynają sięgać po alkohol, decydując się rozpocząć inicjację alkoholową od piwa. Dlatego musimy podjąć pilne działania zmierzające do całkowitego zakazu publicznej reklamy alkoholu, w szczególności piwa.“ – dodaje Jan Pieniążek, ekspert ds. prawnych Fundacji GrowSPACE.

“71,2 proc. badanych przez Ogólnopolską Grupę Badawczą popiera całkowity zakaz reklamy alkoholu, w tym piwa. Realizując badania fokusowe z udziałem młodzieży ze szkół średnich, również poruszyłam ten temat. Wszystkie reklamy, do których odwoływała się badana młodzież, dotyczyły piwa. Dominowały w nich wspomnienia reklam transmitowanych w telewizji, których młodzież doświadczyła już we wczesnym dzieciństwie. Badani przywoływali wiele marek alkoholu, pamiętali fabuły reklam oraz hasła promocyjne. Bardzo niepokojący głos dotyczył udziecinnienia reklam w formie animacji, która przykuwała uwagę respondentki, kiedy ta była jeszcze dzieckiem. Reklama oddziaływała na nią na tyle mocno, że po wielu latach potrafiła przywołać jej fabułę. Wysokie znormalizowanie takich reklam wpływa na to, że ich odbiorcy nie zastanawiają się nad nimi – przyjmują je jako część codzienności. Bardzo możliwe, że badanie było pierwszą okazją do skłonienia respondentów do głębszej refleksji na ten temat.“ – zauważa Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka społeczna Fundacji GrowSPACE.

Badanie opinii publicznej zostało przeprowadzone przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na reprezentatywnej próbie 1001 osób w dniach 9-14 kwietnia 2025 roku.