Jak Polacy piją w wakacje? Wyniki sondażu Fundacji GrowSPACE w ramach kampanii „Zero Procent Prawdy”
Fundacja GrowSPACE opublikowała wyniki najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą, który pokazuje, jak Polacy sięgali po alkohol w wakacje 2025 roku. Badanie jest częścią prowadzonej od miesięcy kampanii „Zero Procent Prawdy”, której celem jest przeciwdziałanie wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży oraz walka o całkowity zakaz publicznej reklamy piwa, w tym tzw. napojów „zero”.
Alkohol w wakacje – piwo wciąż numerem jeden
Z badania wynika, że 64,22% Polaków chociaż raz w czasie mijających wakacji sięgnęło po alkohol. Najczęściej wybieranym trunkiem było piwo – aż 49,46% ankietowanych wskazało je jako główny napój alkoholowy lata 2025.
17,20% respondentów piło alkohol raz w tygodniu,
6,32% kilka razy w tygodniu,
a w grupie młodych dorosłych (18-29 lat) tylko 21,80% w ogóle nie sięgnęło po alkohol.
Polacy chcą zmian w prawie
Badanie pokazało również, że aż 90,52% Polaków uznaje picie alkoholu w młodym wieku za szkodliwe dla zdrowia i rozwoju. Co ważne, 69,73% oczekuje podjęcia aktywnych działań przez polityków w celu ochrony dzieci i młodzieży przed alkoholizacją.
Coraz więcej osób popiera też wprowadzenie zakazu reklam alkoholu – dziś chce tego 64,19% badanych, podczas gdy jeszcze w kwietniu 2025 roku było to 62,6%.
Głos ekspertów i młodych ludzi
Jan Pieniążek, koordynator kampanii „Zero Procent Prawdy”, podkreśla:
„Polacy piją dużo, a piwo wciąż dominuje jako najpopularniejszy napój alkoholowy. Reklamy piwa w telewizji czy przestrzeni publicznej budują fałszywy obraz szczęśliwego społeczeństwa, podczas gdy miliony Polaków zmagają się z konsekwencjami uzależnień”.
Z kolei Krystyna Piątkowska, psychoedukatorka Fundacji, zwraca uwagę, że reklamy alkoholu wzmacniają pozytywne skojarzenia z jego spożyciem i normalizują obecność substancji psychoaktywnych w codzienności.
Głos zabrała również młodzież – Maja Lewandowska, twarz kampanii, mówi wprost:
„Większość z nas rozpoczęła inicjację alkoholową zbyt wcześnie. Piwo było zawsze łatwo dostępne, a reklamy wciąż przedstawiają je jako niegroźny element spotkań towarzyskich. To buduje presję na młodych, a odmowa picia często spotyka się z krytyką”.
Kolejne działania Fundacji GrowSPACE
Fundacja kontynuuje dialog z decydentami. Przedstawiciele GrowSPACE spotkali się już m.in. z Ministerstwem Zdrowia oraz Rzeczniczką Praw Dziecka, a 8 października wezmą udział w posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, podczas którego eksperci i politycy będą debatować nad zakazem reklam alkoholu, w tym piwa i napojów „zero”.
Dominik Kuc, członek zarządu Fundacji GrowSPACE, podsumowuje:
„Cel jest jasny – wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy piwa, również napojów „zero”, oraz przeciwdziałanie wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży”.

